3. Vilka personuppgifter hanterar vi om dig
och varför?
I det här avsnittet förklarar vi hur dina personuppgifter används för att vi ska kunna ge dig
relevanta upplevelser, tjänster och erbjudanden.
3.1 När du beställer någon av våra tjänster
När ni beställer någon av våra tjänster så hanterar vi följande uppgifter som du själv lämnar till
oss:
- Ditt namn och dina kontaktuppgifter
- Ditt företagsnamn
- Ditt personnummer
- Ditt Medlemsnummer, avtals nummer
- Uppgifter om din statistik, exempel vem och hur många uppdrag ni skickat in
- Uppgifter om betalning och betalningshistorik
Vi hanterar dina personuppgifter för att:
- Identifiera dig som kund
- Ta betalt för de beställda tjänsterna
- Hantera och leverera det du har köpt i enlighet med våra köp-villkor
- Meddela dig (via app, SMS, e-post eller liknande elektronisk kommunikation) om förändringar ide
beställda tjänsterna
- Marknadsföra våra tjänster och produkter, t ex via e-post och sms
- Sammanställa statistik över beställda tjänster i syfte att rapportera till företaget vid behov
- Ta fram statistik över inköp av Tjänster, i syfte att förbättra våra tjänster
Rättslig grund för hanteringen: Vi hanterar dina personuppgifter med stöd i fullgörande av avtal när
vi tillhandahåller beställda tjänsterna, med stöd av intresseavvägning när vi har ett berättigat
intresse att använda dina uppgifter för statistik och för att marknadsföra våra tjänster,
säkerställa betalning och förhindra bedrägerier.
Lagringstid: Vi sparar uppgifter om dig upp till 3 månader efter tjänsterna är levererade, bland
annat som underlag för eventuella reklamationer.
3.2 Ersättning vid försening och andra ersättningsanspråk
När du reklamerar din beställda tjänst genom att ansöka om ersättning vid försening eller kontaktar
oss med andra ersättningsanspråk, hanterar vi:
- Uppgifter som du själv lämnar till oss, t.ex. namn
- Kontaktuppgifter, betalningsinformation, kontouppgifter, ärendehistorik
- Ditt personnummer, t.ex. när du ansöker om förseningsersättning
- Uppgifter om grunden för ditt ersättningsanspråk
- Handlingar som du bifogar ditt ärende
Vi hanterar dina personuppgifter för att:
- Hantera och bedöma ditt ersättningsanspråk
- För att upptäcka och förhindra bedrägerier i samband med ersättningsanspråk
- Ta fram statistik över dina ärenden i syfte att förbättra våra tjänster
Rättslig grund för hanteringen: Vi hanterar dina personuppgifter med stöd i rättslig skyldighet när
vi behandlar din ansökan om ersättning vid försening samt med stöd av intresseavvägning när vi har
ett berättigat intresse att förbättra våra tjänster samt upptäcka och förhindra bedrägerier.
Lagringstid: För att säkra spårbarhet sparar vi dina personuppgifter i upp till 36 månader efter att
ärendet avslutats. Om ersättning har utbetalats i ärendet sparar vi uppgifterna i 7 år i enlighet
med bokföringslagen.
3.3 När du är ansluten till företagsavtal med Cynk AB
När du väljer att ansluta dig till ett företagsavtal Cynk. AB och/eller skapa ett inloggningskonto i
våra digitala kanaler så hanterar vi:
Uppgifter som du själv eller din arbetsgivare lämnar till oss såsom namn, personnummer
ochkontaktuppgifter, inklusive telefonnummer och e-postadress
Ett kundnummer som vi skapar för att identifiera dig i våra system
Vi hanterar dina personuppgifter för att:
- Identifiera dig och administrera din kundrelation till Cynk AB
Rättslig grund för hanteringen: Vi hanterar dina personuppgifter med stöd i fullgörande av avtal för
att administrera din kundrelation till Cynk AB.
Lagringstid: Vi sparar dina personuppgifter under hela kundrelationen och därefter i upp till 3
månader.
3.3.1 Du som har företagsavtal med Cynk AB
När du har avtal med Cynk AB. hanterar vi, utöver vad som beskrivs i punkterna 3.1, 3.2 och 3.3
ovan, även:
- Uppgifter om ditt medlemskonto, t ex medlemsnummer
- Uppgifter om din köp/beställningshistorik
Personuppgifterna hanteras för att:
Administrera ditt medlemskap i Cynk AB
- Kontakta dig med information och generella erbjudanden, t.ex. via e-post och sms
- Analysera och gruppera dig med våra övriga kunder baserat på de uppgifter du lämnat till oss (t.ex
ålder, bostadsort, kön och angivna preferenser) och utifrån hur du använder våra tjänster (och
köp/beställningshistorik)
- Informera dig om personliga och anpassade erbjudanden, kampanjer och förmåner från oss och våra
samarbetspartners, via t ex e-post och sms
- Ta fram statistik och genomföra analyser i syfte att förbättra våra tjänster, och erbjudanden,
däribland långsiktig analys för att fånga trender över tid
- Säkerställa säkerheten för våra tjänster, för att upptäcka eller förhindra olika typer av olaglig
användning eller användning som på annat sätt strider mot villkoren
Rättslig grund för hanteringen: Vi hanterar dina personuppgifter med stöd i fullgörande av avtal när
vi uppfyller våra åtaganden gentemot dig som medlem/kund (t ex administrerar ditt medlemskap och
tillhandahåller relevanta erbjudanden) och med stöd av intresseavvägning när vi har ett berättigat
intresse att använda uppgifter om dina beställningar/köp för att ta fram statistik och för att
utveckla, förbättra och säkerställa säkerheten för våra tjänster.
Lagringstid: Vi sparar dina personuppgifter under medlemstiden och därefter i upp till 3 månader. För
att säkra spårbarhet sparar vi uppgifter om vår kommunikation med dig i 12 månader. Din Beställning-
och köphistorik sparas i upp till 7 år för vårt berättigade intresse att analysera trender över tid.
För det fall du avslutar din relation med Cynk AB anonymiserar vi beställning och
köphistoriken.
3.3.4 Du som har ett inloggningskonto
När du har ett inloggningskonto hos Cynk AB. hanterar vi, utöver vad som beskrivs i punkterna 3.1,
3.2 och 3.3 ovan, även:
- Uppgifter om ditt inloggningskonto, t ex användarnamn och lösenord
- Uppgifter som du själv väljer att spara på din profil
- Uppgifter om köphistorik eller t ex uppgifter om dina senaste inloggningar
Personuppgifterna hanteras för att:
- Administrera ditt inloggningskonto och underlätta för dig vid framtida köp av tjänster
- Kontakta dig med information och generella erbjudanden, via t ex e-post och sms
- Ta fram statistik och genomföra analyser i syfte för att förbättra våra tjänster, och
erbjudanden,däribland långsiktig analys för att fånga trender över tid
- Tillhandahålla, underhålla, testa, förbättra och utveckla de digitala tjänsterna och den
tekniskaplattform som används för att tillhandahålla dessa
- Säkerställa säkerheten för våra tjänster, för att upptäcka eller förhindra olika typer av
olagliganvändning eller användning som på annat sätt strider mot villkoren
Rättslig grund för hanteringen: Vi hanterar dina personuppgifter med stöd i fullgörande av avtal när
vi tillhandahåller tjänsten och med stöd av intresseavvägning när vi och du har ett berättigat
intresse att underlätta bokning av framtida resor samt använda dina uppgifter om resor och köp för
att ta fram statistik och för att utveckla, förbättra och säkerställa säkerheten för våra
tjänster.
Lagringstid: Vi sparar dina inloggningsuppgifter så länge du aktivt använder ditt inloggningskonto
(dock max 3 månader efter avslutat samarbete) För att säkra spårbarhet sparar vi uppgifter om vår
kommunikation med dig i 12 månader. Din köphistorik sparas i upp till 7 år för vårt berättigade
intresse att analysera trender över tid. För det fall du avslutar din relation med Cynk Ab.
anonymiserar vi köphistoriken.
3.4 När du kommunicerar med oss
Du kan välja att kommunicera med Cynk AB. på många olika sätt, t.ex. via sociala medier, i
FAQ-forum, Tyck till funktioner eller i chatt, samtal och mail med vår kundtjänst.
När du kommunicerar med oss hanterar vi uppgifter som du själv lämnar till oss t ex:
- Namn och kontaktuppgifter
- Information om din synpunkt, fråga eller ärende
Vi hanterar dina personuppgifter för att:
- Besvara frågor och hantera ditt ärende, t ex avhjälpa fel, hantera klagomål och frågor
omtjänsterna.
- Förbättra våra tjänster och den information som vi lämnar och publicerar via vår hemsida
- Analysera samtal i syfte att förbättra vår service
Rättslig grund för hanteringen: Vi hanterar dina personuppgifter för vårt och ditt berättigade
intresse att hantera ditt ärende (intresseavvägning).
Lagringstid: Vi sparar dina personuppgifter i upp till 3 månader efter avslutat ärende för att säkra
spårbarhet i din kommunikation med oss.
3.5 När du deltar i marknadsaktiviteter eller kundundersökningar
I samband med marknadsaktiviteter (föreläsningar, tävlingar, kampanjer, inspelning av podcast, etc.)
eller i samband med kundundersökningar (enkäter och intervjuer per telefon eller via, mail eller via
personligt möte) hanterar vi de uppgifter som du lämnar till oss, inklusive namn och
kontaktuppgifter.
Vi hanterar dina personuppgifter för att:
- Administrera marknadsaktiviteten eller kundundersökningen, inklusive att återkoppla till dig
- Skapa reportage och annat material för användning i exempelvis nyhetsbrev ochmarknadsföringssyfte
i olika sociala medier
- Informera om och erbjuda dig nya marknadsaktiviteter och kundundersökningar
- Ta fram statistik från marknadsaktiviteter och kundundersökningar, i syfte att förbättra
våratjänster
Rättslig grund för hanteringen: Vi hanterar dina personuppgifter för vårt och ditt berättigade
intresse som beskrivs ovan (intresseavvägning) och med stöd i fullgörande av avtal vid
administration av tävlingar. Om vår behandling kräver ditt samtycke, kommer vi att inhämta ditt
samtycke innan behandlingen påbörjas.
Lagringstid: Vi sparar som utgångspunkt dina personuppgifter i 1 månad efter avslutad aktivitet.
3.6 När du använder du Cynk AB.s sida
När du besöker vår hemsida hanterar vi:
- Uppgifter om hur du integrerar med och använder vår hemsida
- Information om dina besök på våra hemsidor, genom så kallade cookies. För mer information om hur
vi använder cookies, se
När du använder Cynk AB. kan du välja att skicka loggar till oss om du har haft tekniska problem. Då
hanterar vi uppgifter om information om din användning av Cynk.se Vi hanterar dina personuppgifter
för att:
- Tillhandahålla digitala verktyg och tjänster
- Ge dig support när du har tekniska problem
- Underhålla, testa och förbättra våra digitala verktyg och tjänster
- Upptäcka och förhindra säkerhetsangrepp, t ex virusattacker
Rättslig grund för hanteringen: Vi hanterar dina personuppgifter med stöd i fullgörande av avtal när
vi tillhandahåller Wi-Fi samt med stöd av intresseavvägning för våra berättigade intressen att
underhålla, testa och förbättra våra digitala verktyg och tjänster.
Lagringstid: Vi sparar dina personuppgifter i 3 månader efter du har använt våra digitala
kanaler.
3.7 När vi har en skyldighet enligt lag
Utöver vad som beskrivs i punkterna ovan hanterar vi i vissa fall dina personuppgifter när vi är
skyldiga enligt lag, t ex på grund av vår bokföringsskyldighet, skyldigheter som följer eller vid
begäran från myndighet.
Rättslig grund: När vi hanterar dina personuppgifter på grund av att vi är skyldiga enligt lag gör vi
det med stöd i en rättslig skyldighet.