Tillstånd och tillsyn
GDPR tillstånd ansvarsförsäkring & klagomålshantering

Cynk Insurance Financial Service AB värnar skyddet av dina enskilda rättigheter och dina personuppgifter. I Bolagets dataskyddspolicy beskriver vi bland annat hur vi hur vi samlar in, använder, lagrar och delar personuppgifter samt dina möjligheter att begära åtkomst, rättelse eller radering av personuppgifter. Du hittar bolagets dataskyddspolicy här.

Cynk Insurance Financial Service AB, 556513-3872, står under Finansinspektionens tillsyn vilket innebär att bolaget följer de bestämmelser och riktlinjer som gäller för försäkringsförmedling och finansiell rådgivning. Finansinspektionen ställer krav på bolaget kring såväl rutiner och ansvarsförsäkringar som erfarenhets- och kompetenskrav hos ledning och medarbetare.

Vi står under Finansinspektionens (FI) tillsyn och har dess tillstånd att bedriva verksamhet som försäkringsförmedlare inom samtliga livförsäkringsklasser.

För information om våra tillstånd se information nedan och via weblänk nedan:
Adress: Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm
Tel: 08-408 98 000
Fax: 08-24 13 35
E-post: finansinspektionen@fi.se
Webb: www.fi.se
För kontroll av tillstånd, klicka här för att komma till Finansinspektionens företagsregister.

Försäkringsförmedling, tillstånd

2005-11-29 Förmedling av fondandelar, försäkringsmäklare/förmedlare
2009-03-16 Investeringsrådgivning om fondandelar, försäkringsförmedlare
2005-11-29 Ia) Livförsäkring (direkt)
2005-11-29 Ib) Tilläggsförsäkring till livförsäkring (direkt)
2005-11-29 IIa) Giftermålsförsäkring (direkt)
2005-11-29 IIb) Födelseförsäkring (direkt)
2005-11-29 II. Giftermåls- och födelseförsäkring (direkt)
2005-11-29 III. Försäkring anknuten till värdepappersfonder (direkt)
2005-11-29 IV. Lång olycksfall- och sjukförsäkring (direkt)

Investeringsrådgivning

Cynk Insurance Financial Service AB  org.nr. 556513-3872, är ett registrerat anknutet ombud till Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB (SVP), org.nr. 556324–5447. SVP är ett värdepappersbolag under tillsyn av Finansinspektionen enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Att vara anknutet ombud till ett fristående värdepappersbolag, i vårt fall SVP, innebär att vi verkar under SVP:s tillstånd och namn avseende investeringstjänsterna investeringsrådgivning samt mottagande och vidarebefordran av order i fråga om finansiella instrument. SVP granskar vår rådgivning och dokumentation och säkerställer att verksamhet följer de regler som gäller för den svenska värdepappersmarknaden. Granskningen syftar till att kvalitetssäkra rådgivningen och ge kunder det skydd som de har rätt till. SVP ansvarar för sådan ren förmögenhetsskada som ombudet genom sin verksamhet uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar kunden avseende rådgivning i rollen som anknutet ombud enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden.

Om du är missnöjd med, eller har funderingar eller frågor avseende de investeringstjänster vi har erbjudit, ber vi dig i första hand kontakta oss på Ombudsbolaget. Förhoppningsvis kan vi tillsammans reda ut aktuella omständigheter för att hitta en lösning. Det finns alltid möjlighet att framställa klagomål till SVP. Klagomålet ska framföras skriftligen och ställas till nedanstående adress (post eller e-post).

Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB Klagomålsansvarig Grev Turegatan 14, 4tr 114 46 Stockholm E-post: klagomalsansvarig@svp.se

För vidare information om Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB, se www.svp.se

Anställda försäkringsförmedlare

- Gustaf Haack

Anställt värdepappersombud för Svensk värdepappersservice AB

Gustaf Haack

Gränsöverskridande handel

Cypern

2011-06-15 Ia) Livförsäkring (direkt)
2011-06-15 Ib) Tilläggsförsäkring till livförsäkring (direkt)
2011-06-15 III. Försäkring anknuten till värdepappersfonder (direkt)

Malta

2011-06-15 Ia) Livförsäkring (direkt)
2011-06-15 Ib) Tilläggsförsäkring till livförsäkring (direkt)
2011-06-15 III. Försäkring anknuten till värdepappersfonder (direkt)

SwedSec

Cynk Insurance Financial Service AB är anknutet ombud till Svensk Värdepappersservice som är anslutet till SwedSec Licensiering AB. En SwedSec licensierad finansiell rådgivare ger dig trygghet som konsument genom att din rådgivare genomgått adekvat utbildning, prov och licensierats. Denna licens uppdateras årligen. De rådgivare hos Cynk Insurance Financial Service AB som arbetar som investeringsrådgivare under SVP's tillstånd innehar samtliga SwedSec licens.

Insuresec

En Insuresec-licensierad rådgivare ger dig som konsument ökad trygghet vid rådgivning som berör försäkringar, t ex pensions- och kapitalförsäkringar, genom att din rådgivare genomgått adekvat utbildning och kunskapsprov för att kunna bli licensierad. Denna licens uppdateras årligen genom ett prov. Samtliga rådgivare hos Cynk Insurance Financial Service AB innehar licens från Insuresec.

Ansvarsförsäkring

Cynk Insurance Finacial Service ABs tillstånd

Försäkringen är tecknad hos QBE Europé SA/NV Filial Sverige och täcker skadeståndsskyldighet som vi kan ådra oss i samband med försäkringsförmedling. Drabbas du av skada eller ekonomisk förlust där du anser att förmedlarens agerande har vållat denna har du möjlighet att rikta krav direkt mot försäkringsbolaget.

Om du vill göra anspråk på skadestånd måste du underrätta försäkringsförmedlaren om det inom skälig tid, högst ett år, efter det att du märkt eller borde ha märkt att en skada har uppkommit. Om underrättelse inte görs inom denna tid, faller rätten till skadestånd bort. Detsamma gäller om talan inte väcks inom tio år från förmedlingstillfället. Den högsta ersättning som kan betalas ut för en skada som gäller försäkringsförmedling är 1 2300 380 EUR och den högsta ersättning som kan betalas ut under ett år är 1 924 560 EUR.

ADRESS FÖR SKADEANMÄLAN OCH ERSÄTTNINGSANSPRÅK: QBE Europe SA/NV filial Sverige Kungsgatan 27, 11156, Stockholm

Klagomålshantering

Om du är missnöjd med hur vår tjänst inom försäkringsdistribution utförts är det viktigt att du omgående vänder dig till din kontaktperson på Cynk Insurance Financial Service AB och framför dina synpunkter. Om detta inte görs omgående är bolaget inte ansvarigt för skada som hade kunnat undvikas om reklamation skett omgående. Om du fortfarande inte är nöjd ska du därefter vända dig till Bolagets klagomålsansvarige och eventuella klagomål skall anmälas till klagomålsansvarig.

Cynk Insurance Financial Service AB
Hesselmans torg 5
13154 Nacka
Klagomålet skall framföras skriftligen och för att underlätta handläggningen av ärendet bör nödvändig dokumentation och fakta bifogas. Klagomålsansvarig hos oss är: Gustaf Haack.

Så snart vi tagit emot ditt klagomål kommer du att bli kontaktad. Vi kommer att utreda ärendet och därefter kommer du att få besked snarast möjligt, dock senast två veckor från tidpunkten när vi fick ditt klagomål. Om det inte är möjligt att lämna besked inom två veckor kommer vi att informera om varför och ge besked om den fortsatta handläggningen och när du kan förväntas få ett slutligt besked.

Om du behöver vägledning i ett klagomålsärende kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Konsumenternas försäkringsbyrå samt Konsumentvägledningen i den kommun där du bor. Om ditt klagomål avvisas kan du få din tvist prövad hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller i domstol. Notera att ARN endast godkänner skriftlig bevisning.

Anser du som kund att en av bolagets anställda försäkringsförmedlare brutit mot Insuresecs regelverk eller god försäkringsdistribution har du även möjlighet att göra en anmälan till Insuresec. Anmälan är kostnadsfri och kan göras av den som blivit drabbad av förmedlarens agerande, t ex en kund eller konsument. Mer information om vad en anmälan ska innehålla samt vilken typ av ärenden som Insuresec behandlar hittar du via Insursecs hemsida, www.insuresec.se.

Hållbara investeringar

Som anknutet ombud till Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB (SVP) omfattas vi av deras hållbarhetsförklaring avseende den del av vår verksamhet som utgör investeringsrådgivning. För att läsa mer om SVP:s arbete med hållbarhet, se https://www.svp.se/om-oss/hallbarhet/

Vi tror på relationsbaserad och individanpassad rådgivning – oavsett om det gäller att bistå kunderna vid val av försäkringar och/ eller enskilda produkter eller att hjälpa till att lämna råd gällande hela portföljen. Varje kund har specifika preferenser kring målavkastning, risk placeringshorisont och så även ofta gällande hållbarhetsfokus. Den senaste tiden visar det sig att medvetenhet ökar kring hållbarhetsfrågor gällande investeringar och vi jobbar aktivt med att möta den ökade efterfrågan genom att erbjuda våra kunder rätt produkter och verktyg för att säkerställa att rådgivning sker på ett tydligt och effektivt sätt.

Cynk Insurance Financial Service AB är mån om att våra rådgivare tar hänsyn till och informerar kunden om eventuella hållbarhetsrisker i investeringsrådgivningen och försäkringsförmedling. En hållbarhetsrisk innebär en miljörelaterad, social eller styrningsrelaterad händelse eller omständighet som, om den skulle inträffa, skulle ha en faktisk eller potentiell betydande negativ inverkan på investeringens värde. För att vi och rådgivaren ska kunna identifiera och bedöma hållbarhetsriskerna för investeringar har vi bl.a. tillgång till information från produktleverantörer och försäkringsbolag.

För att säkerställa att kundens preferenser kring hållbarhet beaktas på ett fullgott sätt vidtar bolaget följande åtgärder:
- Utbildar rådgivare i miljömässiga, sociala och bolagsstyrningsaspekter.
- Säkerställer att våra rådgivare informerar kunden om vad hållbara investeringar är och vad hållbarhetsrisker innebär.
- Säkerställer att våra rådgivare identifierar kundens eventuella hållbarhetspreferenser och tillhandahåller individanpassad rådgivning och försäkringsförmedling utifrån kundens önskemål.
- Hantering av intressekonflikter: Bolaget arbetar löpande med att identifiera och hantera intressekonflikter vid t.ex. ersättningar. När Cynk Insurance Financial Service AB distribuerar försäkringar får bolaget i vissa fall ersättning från det försäkringsbolag till vilket försäkringen distribueras (provision), detta gäller för de situationer där Bolaget inte tar ersättning direkt från kunden.